ال سی دی روکار

ال سی دی روکار

ال سی دی روکار : نمایشگر در ساخت ربات‌ها و دستگاه‌های هوشمند الکترونیکی کاربرد زیادی دارد. در ادامه شمارا  با کاربرد این نمایشگرها بیشتر آشنا خواهیم کرد. در ربات مین‌یاب برای اعلام مختصات مین‌ها ، باید روبات مجهز به نمایشگر باشدتا بتوان این اطلاعات را بر روی آن نمایشگر مشاهده کرد.برای تنظیم حساسیت هر سنسور، اطلاعات آن بر روی صفحه نمایش به کاربر نمایش  خواهد داده شد و کاربر می‌توان آن را سریع تر تنظیم نمایید. مثالا برای تنظیم سنسورهای نوری می‌توان ولتاژ خروجی آن را توسط ADC اندازه‌گیری کرده و بر روی LCD نمایش داده شود.
از دیگر موارد کاربردی  این نوع LCDها می‌توان به دستگاه‌های تلفن خانگی اشاره نمود که به‌کمک آن، داده‌هایی مثل شماره‌ی تلفن فرد تماس‌گیرنده، دفترچه تلفن و … را نمایش می‌دهند. LCDهای کارکتری در سایزهای مختلفی وجود دارد. سایز این نوع LCD را بر اساس تعداد کاراکترهایی که در هر سطر و ستون نمایش داده می‌شون، تعیین می‌کند. معروفترین سایز LCDهای کاراکتری 16*2 می باشد، یعنی این LCD می‌تواند 2 ردیف 16 تایی کاراکتر را هم‌زمان روی صفحه نمایش داد.

ال سی دی روکار
ال سی دی روکار

معرفی انواع ال سی دی موبایل

ال سی دی های موبایل انواع و اقسام مختلفی دارند. این تنوع به برند و مدل گوشی موبایل نیز بستگی خواهد داشت برای مثال بعضی از مدل های گوشی سامسونگ دارای 5 نوع ال سی دی می باشند و برخی دیگر از مدل ها دارای 4، 3 و حتی 2 نوع ال سی دی هستند. این تنوع در گوشی های آیفون، سونی و… نیز وجود دارند. درادامه می خواهیم به معرفی انواع ال سی دی موبایل و تفاوت این ال سی دی ها با یک دیگر بپردازیم.

در حالت کلی ال سی دی ها  ۵ مدل می باشند که در ادامه به بررسی هر کدام از آن ها می پردازیم:

۱. ال سی دی secondhand یا روکاری:

ال سی دی روکاری برای گوشی های موبایل و تبلت ها بهترین مدل می باشد. این ال سی دی به این خاطر که از روی گوشی موبایل یا تبلت باز شده  بهترین می باشد. این نوع از صفحه ی نمایش ها فلت و اورجینالمی باشند و به خاطر اینکه تعویض نشده اند به طور کامل فابریک هستند.

۲. ال سی دی شرکتی:

ال سی دی شرکتی که به آن ال سی دی اصلی نیز می گویند، ساخته شده توسط خود شرکت موبایل می باشدو کیفیت کاملا مشابه به  ال سی دی خود گوشی است. تفاوت این ال سی دی با ال سی دی روکار این می باشد که روکار از خود گوشی باز شده اما شرکتی توسط شرکت به صورت جداگونه تولید و ارائه می شود.

۳.ال سی دی گلس تعویض glasschange:

دسته ی دیگری از  ال سی دی هست که به آن ال سی دی گلس تعویض گفته شده است. این نوع از ال سی دی نیز در واقع اورجینال می باشد و در بازار به عنوان ال سی دی اصلی شناخته شده است. به خاطر اینکه ال سی دی و فلت های این قطعه کاملا اصلی می باشد و فقط گلس آن یک بار تعویض  است این ال سی دی را اصل می دانند. کیفیت تاچ و تصویر در این مدل ال سی دی هیچ تفاوتی با ال سی دی شرکتی نخواهد داشت و قیمت آن از مدل روکاری و شرکتی پایین تر می باشد. بهتر است این نکته را بدانیم که برخی از ال سی دی های گلس تعویض، فلت تعویض نیز می باشند.

۴.انواع ال سی دی آی سی(IC) :

کیفیت این نوع از ال سی دی ها نسبت به موارد بالا، پایین تر میباشد  و به نوعی می توان آن را ال سی دی کپی نامید. قیمت این ال سی دی تقریبا نصف قیمت ال سی دی شرکتی است. این نوع از ال سی دی به OLED در بازار معروف است که در برخی مدل ها صفحه ی نمایش آن مقداری از نمونه اصلی کوچک تر میباشد.

۵. ال سی دی تی اف تی(TFT) :

این نوع از ال سی دی را بیشتر می توانید در گوشی های سامسونگی ببینید. گوشی های هوشمند سامسونگ بیشتر از صفحه ی نمایش ال ای دی استفاده می کنند اما در بازار به اشتباه  به آن ال سی دی می گویند. TFT صفحه نمایش از گوشی های سامسونگ می باشد که جنس آن در حقیقت ال سی دی است و ال ای دی نیست ( از LED کیفیت پایین تری دارد) که کیفیت آن پایین تر از ال سی دی های شرکتی و گلس تعویض می باشد. این نوع از ال سی دی نیز در بازار و در بین عوام تحت عنوان کپی شناخته شده است.

ال سی دی روکار
ال سی دی روکار

انواع ال سی دی TFT :

ال سی دی های TFT انواع مختلفی دارند که آن ها را به اسم های metal , oled2 , … می شناسیم که سطح کیفیت هر کدام از آن ها با هم تفاوت دارد.

نکته: صفحه ی نمایش اصلی و اورجینال گوشی های آیفون تا مدل ۸PLUS و حتی SE2 2020 از نوع TFT می باشند و کپی نیستند. این قاعده برای اکثر مدل های گوشی هواوی و همچنین برخی از گوشی های جدید سامسونگ نیز صدق خواهد کرد.

ال سی دی  OLED2 :

این نوع از ال سی دی ها برای گوشی های سامسونگی می باشند و به تازگی به بازار راه پیدا کردند. کیفیت تصویر و تاچ این نوع از ال سی دی بسیار بهتر از TFT   می باشد که همین موضوع باعث محبوبیت این نوع شده.

نکته: ال سی دی های OLED2 از نوع های دیگر باریک تر هستند و به راحتی بر روی فریم نشسته و مشکلی پیدا نخواهند کرد.

به تمامی صفحه ی نمایش هایی که ال سی دی می باشند تی اف تی می گویند. در حقیقت تمامی صفحه نمایش های گوشی آیفون تی اف تی  میباشند چرا که ال سی دی هستند و مانند گوشی های سامسونگی ال ای دی ندارند هرچند در مدل های جدید اپل از صفحه ی نمایش ال ای دی استفاده کرده اند.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا