باتری لیتیوم پلمری چیست و تفاوت آن با انواع باتری های دیگر!

باتری لیتیوم پلمری چیست و تفاوت آن با انواع باتری های دیگر!

باتری لیتیوم پلیمری چیست؟

باتری لیتیوم پلمری چیست و تفاوت آن با انواع باتری های دیگر!

می توان اینگونه در نظر داشت که در بازار خرید و فروش لوزام جانبی گوشی توضیحات دقیق تری برای انواع باتری های از جنس یون لیتیومی می باشد. بعضی از مدل های باتری پاوربانک به شکل باتری لیتیوم پلیمر وجود دارد و عمده فرق هایی در بین باتری های لیتیوم سنتی و باتری های لیتیوم پلیمر وجود دارد.

مورد استفاده این باتری ها در انواع موبایل و تبلت ها می باشد.

در اکثر مواقع نیاز است که کارکرد و بازدهی یون لیتیوم را با پلیمر لیتیوم بررسی کرده و مزیت ها و معایب هرکدام را به نسبت یکدیگر بدانید.این امکان وجود دارد که این فناوری در تجهیزات جدید و یا در خرید پاوربانک ها باشد. اگر در تکنولوژی به کاررفته در آن ها تفاوتی باشد شامل چه مواردی است؟

بررسی فناوری لیتیوم پلیمر

باتری لیتیوم پلیمری و تفاوت آن با باتری های دیگر

تعاریف زیادی در استفاده از باتری های لیتیوم پلیمری و یا یون لیتیومی به کار می رود.

در تعریفات به کاررفته در صنعت به نوآوری یون لیتیوم و یا باتری های لیتیوم پلیمری و یا کیسه ها در لیتیوم پلیمری مورد استفاده قرار می گیرد.

نگاه کردن به این موضوع از دید تخصصی فنی به این شکل است که باتری لیتیوم پلیمر از نظر الکترولیتی که در آن استفاده می شود با انواع دیگر باتری های لیتیوم یونی متفاوت است.

روش و فناوری لیتیوم پلیمر را باید با همه فن آوری های باتری یون لیتیومی به کاربرده شود ، کلیه مواد از جمله کبالت لیتیوم، فستاف های لیتیومی ، منگنز های لیتیومی و … از جنبه نوآوری پلیمر لیتیومی به شکل جداگانه به حساب نمی آید.و به تعریفی می توان گفت نوعی تقویت کننده باتری لیتیوم است.

باتری های یونی از قدیم الایام مورد استفاده قرار می گرفتند. و در آن ها همیشه از مواد آند و کاتد استفاده میشد. تفاوت عمده در آن در الکترولیت و جداکننده به کار رفته در آن است ، در صورتی که به شکل معمول از آن الکترولیت در آن استفاده و به کار برده می شود.

مشخصات به کار رفته برای شارژ و دشارژ در سلولهای پلیمری لیتیوم با دیگر انواع استاندارد به کار رفته در آن برابر است و با این وجود می توان از روش های شارژ معمولی استفاده و به کار برد.

در باتری های از جنس لیتیوم پلیمر از مدل مخصوصی از فویل و یا لایه هایی چندگانه در داخل باتری مورد استفاده قرار می گیرد. و با این وجود باعث سبک تر شدن وزن باتری می شود. و در اصل نزدیک به 20% آن نگهداری می شود.

باتری لیتیوم پلمری چیست و تفاوت آن با انواع باتری های دیگر!

باتری های لیتیوم یون در مقابل باتری های لیتیوم پلیمر ! ویژگی ها وتمایزات

باتری های لیتیوم یونی از انواع مورد استفاده در قالب باتری های قابل شارژ و سبز است و به لطف تصویب آن ها که از طریق شرکت های یزرگ انجام می شود و آن ها در اوایل سال 1990 به محبوبیت زیادی رسیدند.

به طور کلی می توان گفت آن ها شامل یک گروه از محفظه های تولید برق با مقاومت سخت و سفت می باشند که از سه بخش اصلی که شامل : الکترود منفی ، الکترولیت و ترکیب شیمیایی مایع بین آن هاست.

تعداد زیادی از باتری های یون لیتیوم ، برعکس باتری های قدیمی تر ، از یک کنترل کننده الکترونیکی برخوردارند و جریان تخلیه را تنظیم می کند، و از گرم شدن بیش از حد باتری و منفجر شدن آن جلوگیری می کند.

عمده تفاوت موجود در بین باتری های لیتیوم یونی و پلیمری ، الکترولیت شیمیایی در بین الکترودهای مثبت و منفی آنهاست.

در یک ترکیب شیمیایی متخلخل و یا الکترولیتی شبیه به ژل ، محبوب ترین شکل آن آخرین مورد در بین آن هاست که نوع باتری شما را در رایانه های لپ تاپ جدید و یا اتومبیل های برقی است.

باتری های لیتیوم یون چگونه کار می کنند؟

باتری های لیتیوم یون چگونه کار می کنند؟

این باتری ها به نوعی اسب بخار قدیمی صنعت به حساب می آید. پیشبرد و توسعه این فناوری از سال 1912 شروع شد. و این قابل توجه است که تا زمان ثبت به واسطه شرکت سونی در سال 1991 به محبوبیتی نرسید. پس از آن باتری های لیتیوم یونی طیف زیادی از ابزارها را به تولید رساندند.

که شامل دوربین های قابل حمل و دستگاه های پخش کننده موسیقی نیز بودند. در آن زمان به محققان ثابت شد که یون لیتیوم به علت تراکم بالایی که در انرژی داشت و نیز کمبود  اثر حافظه بر خلاف فن آوری های موجود در باتری های قبلی و قیمت به نسبت ارزان تولید ، موفق عمل کرده است.

در این مدل از باتری ها از دو نوع الکترود مثبت و منفی به وجود آمده است که با یک الکترولیت شیمیایی مایع از هم تفکیک شده اند. مقدار ظرفیت موجود در باتری های لیتیوم یونی در مدت زمان چرخه شارژ کم می شود و در صورت استفاده نکردن از آن خالی می شود.

باتری لیتیوم پلمری چیست و تفاوت آن با انواع باتری های دیگر!

باتری های لیتیوم-پلیمر چگونه کار می کنند؟

فناوری به کاررفته در باتری های لیتیوم پلمیر بسیار به روز تر از لیتیوم یونی است. با وجود آشنایی دیرتر مردم از این فناوری و به نظر گوشی سامسونگ با محدوده گلکسی نوت 20 ادغام شده است . در نوآوری لیتیوم پلیمری به جای استفاده از مایع از الکترود مثبت و منفی استفاده می شود.اما از یک الکترولیت از نوع جامد خشک برخوردار است.

اشکالی که در این نوآوری مشاهده می شود، هزینه تولید چشمگیر آن است . در آن چرخه عمر لیتیوم-پلیمر نیز کمتر می باشدو در آن باتری ها انرژی مصرفی کمتر به نسبت لیتیوم یون مشابه خود خیره می کنند. این سلول ها با این وجود اکنون نیز از مدار های محافظتی بهره می برند.

یون لیتیوم در مقابل پلیمر لیتیوم: تفاوت های کلیدی

می توان گفت این باتری ها از مقدار تخلیه کمتری برخوردارند، و با استفاده نکردن از آن ها مسطح نمی شوید. با وجود قیمت بالاتر آن ، دارای طول عمر کمتر و تراکم ظرفیتی کمتری نیز می باشند.

با توجه به وزن سبک باتری های لیتیوم پلیمری که باعث چگالی بهتر انرژی در هرکیلوگرم آن می شود، به صورت کلی می توان گفت: لیتیوم پلیمر به علت ایمنی بیشتر، از انعطاف پذیری بیشتر و یا ویژگی های سطح بالاتری به شکل محسوسی در صنعت گوشی های هوشمند جای میگیرد.

4 دیدگاه دربارهٔ «باتری لیتیوم پلمری چیست و تفاوت آن با انواع باتری های دیگر!»

  1. مهراد موسوی

    سلام وقت بخیر من یه گوشی اپل دارم که جدیداً باتری اون دچار مشکل شده و خوب کار نمیکنه الان احتیاج به یه باتری نو و اصلی دارم لطفا راهنمایی کنید ممنونم

  2. سلام من جدیداً گوشی نوکیایی که دارم دچار مشکل شده و سریع باتری تخلیه می کنه هیچ راهکاری نیست؟؟ باید حتما بخرم؟؟

    1. سلام آقای محبی عزیز وقت شما بخیر، معمولاً بعد از گذشت یکی دو سال استفاده از گوشی باتری های اونا دچار مشکل و خرابی میشن، اگه از دوسال میگذره که گوشی رو داری می تونید از بخش خرید باتری های اورجینال نوکیا اقدام به خرید کنید در غیر اینصورت به نمایندگی گوشی برید و موضوع رو حتماً مطرح کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا